20 november 2022

Wat betekent energietransitie voor ons?

Op 16 november heeft ir. A. van Maldegem, tijdens een SGP-bijeenkomst een toelichting gegeven op het onderwerp 'Energietransitie, wat betekent dat voor ons'. De aanwezigen konden direct horen dat er een deskundige aan het woord was! Het technisch aspect van het onderwerp kreeg de aandacht maar ook de rol die wij als christenen hebben.

Van Maldegem lichtte eerst wat begrippen toe die een realtie hebben met energie en ging daarna in op de huidige energiesystemen en de uitdagingen. Met ondersteuning van grafieken en diagrammen werd duidelijk dat er relatief veel energieverliezen zijn bij elektriciteitsproductie. In november 2022 is de elektriciteitsproductie door aardgas met ca. 43% het grootst, gevolgd door 16% wind, 13% zon en 11% steenkool. Met de energietransitie willen wij volledig onafhankelijk worden van fossiele brandstof. Bij energiebronnen zijn de aspecten 'betrouwbaarheid', 'beschikbaarheid' en 'betaalbaarheid' van groot belang.

Welke energiebronnen

Wind en zon zijn de meest efficiënte (en hoog rendement) energiebronnen gebleken, maar de beschikbaarheid is nog een aandachtspunt. Door de grote productie van zonnepanelen worden de kosten ook lager, zeker als bij nieuwbouw de panelen ook als dakbedekking fungeren. De uitdaging is op dit moment nog het opslaan van deze energie voor perioden wanneer er geen zon of wind is. Een mogelijke oplossing is een accu (de huidige elektrische auto) waarbij losse accu segmenten in een auto toegevoegd kunnen worden. Nu zijn de accu's (auto's) niet bij de woningen als er wel thuis energiebehoefte is. Een gedeelde accu voor een aantal woningen of een wijk is ook één van de mogelijkheden. Op dit moment ontstaan er nog grote schommelingen op het elektriciteitsnet. Door de windturbines hoger te bouwen en grotere bladen toe te passen neemt het rendement exponentieel toe. Door gedeeld eigenaarschap van de omgeving, blijkt uit de praktijk dat de weerstand van omwonenden afneemt.

Kustlijn en kerncentrales

De kustlijn van Walcheren heeft potentie voor het aanbrengen van zonnepanelen op dijktaluds en het gebied nabij de Veersedam is een geschikte locatie voor windturbines. Naast deze energiebronnen kunnen met waterstof en biomassa alle sectoren fossielvrij worden gemaakt. Bij de huidige elektriciteitscentrales (kern, gas en steenkool) ontstaan veel warmteverliezen. Als gevolg van de toename van wind- en zonne-energie wordt er minder energie afgenomen van b.v. kerncentrales waardoor deze minder efficiënt functioneren. Het lozen van het koelwater door bijvoorbeeld kerncentrales heeft negatief effect op de waterkwaliteit (vissterfte).

Afhankelijk

De aanleg van warmtenetten door bijvoorbeeld het gebruik van restwarmte van de industrie is erg kostbaar, het rendement is vanwege de vaak grote afstand tussen de gebruikers en industrie niet hoog en we worden afhankelijk van de industrie. Energietransitie: het blijft een afweging van de kosten, de belasting van het netwerk en de opslag.