19 juni 2024

Investeren in gezinnen

Investeren in Gezinnen is Investeren in de Toekomst

Een stabiel gezin is de plek waar kinderen de basis voor het leven meekrijgen: ze leren spelen, delen, vergeven, huilen, teleurstellingen verwerken en geduld hebben. Het gezin verdient alle mogelijke steun zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot evenwichtige en verantwoordelijke jonge burgers. Daar profiteert de samenleving van!

Tegelijkertijd zien we een zorgwekkende ontwikkeling: het huwelijk staat steeds meer onder druk, echtscheidingen zijn al tientallen jaren hoog en ongehuwd samenwonende stellen gaan nog vaker uit elkaar dan getrouwde stellen. Het CBS bevestigt dit beeld.

Daarnaast, blijkt uit onderzoek, bestaat er een sterk verband tussen echtscheiding en de toename van problemen onder jongeren. Ook constateren we dat de jeugdzorg overbelast is. Ongeveer 8-9% van alle jongeren tot 23 jaar ontvangt jeugdzorg, waarbij kinderen van gescheiden ouders oververtegenwoordigd zijn. Dit onderstreept het belang van een stabiel gezin.

In Middelburg hebben we aandacht gevraagd voor meer positieve erkenning van het gezin en het college verzocht dit te stimuleren, bijvoorbeeld door een relatieloket. Het college heeft aangegeven hiermee aan de slag te willen gaan.

Laten we samen investeren in de stabiliteit van gezinnen voor een betere toekomst!