7 februari 2023

Bericht vanaf de Abdij

Nog een paar weken, dan is het zover. D.V. 15 maart, dan zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten. Dat is weer het moment waarop we zien waar Zeeuwen voor kiezen. Ook voor de SGP is dat weer spannend. Zouden veel mensen komen stemmen of blijven er veel thuis? We zien bij gemeenteraadsverkiezingen en bij landelijke verkiezingen dat er meer mensen SGP stemmen dan provinciaal. Simpelweg ook omdat er heel wat mensen dan niet gaan stemmen. Hierbij een kleine poging om duidelijk te maken dat het het waard is om 15 wél te gaan stemmen! In de wetenschap dat we, wat we als mensen ook doen, afhankelijk zijn van de zegen van de Heere.

Wat hebben we bereikt?

Het voelt wat vreemd om te gaan vertellen wat de SGP-Statenfractie afgelopen periode heeft bereikt. Toch is het ook goed om verantwoording af te leggen van het gedane werk. Er zijn ook zaken waar we helemaal niet, of niet helemaal hebben bereikt wat we voornemens waren. Op onze website is een en ander inzichtelijk terug te vinden, zie het artikel ‘bereikte resultaten’.

Stikstof en ‘boerentoer’

Het ‘stikstofdossier’ speelt al een aantal jaren. Ook in de Zeeuwse politiek op provinciaal niveau is dit een dossier waar de afgelopen jaren bijna elke maand wel over vergaderd wordt. Afgelopen zomer liepen de emoties hierover weer hoog op, toen ‘Den Haag’ de inmiddels beruchte stikstofkaartjes presenteerde. Boeren, burgers en politici uiten hun verbazing en zorgen over de daar gemelde percentages waarmee stikstofuitstoot zou moeten dalen. De provincie Zeeland schreef binnen enkele dagen een brief terug naar Den Haag dat de kaarten niet als leidend gezien zouden worden, en dat Zeeland een Zeeuwse aanpak van de stikstofproblematiek gaat maken. Niet dat er dan geen resultaten behaald moeten worden, maar wel op onze eigen manier. Bij een demonstratie met zo’n 80 tractoren op het Abdijplein kreeg het provinciebestuur – als enige in Nederland – bloemen van de agrarische sector. Als dank voor de gekozen route – we gaan hier samen aan werken op z’n Zeeuws – en als aanmoediging om dit te blijven doen.

Als SGP fractie hebben we toen het plan opgevat om, zodra het stof enigszins neergedaald zou zijn, op alle ‘eilanden’ in Zeeland ons oor te luisteren te leggen bij de agrarische sector. Om input op te halen om als SGP fractie een goede inbreng te hebben in het proces voor het Zeeuwse plan van aanpak voor de stikstofproblematiek, wat medio 2023 in basis klaar moet zijn. Zo ontstond onze ‘boerentoer’. In vijf avonden veel mensen gesproken, veel input opgehaald. De resultaten zijn samengevat in ’10 Zeeuwse mogelijkheden’, en op 31 oktober gepresenteerd aan het provinciebestuur. Zie het artikel 'resultaten landbouwtour' voor meer details en het document zelf.

Visserij

De visserijsector ligt zwaar onder vuur in Nederland. Door het trage handelen in Den Haag is pas heel laat steun vrijgekomen voor vissers ter compensatie van de hoge brandstofkosten. Daarbij komt dat daar dan ook nog voorwaarden aan zaten ter verduurzaming van de vloot. Onmogelijke combinaties op het moment dat het water al aan de lippen staat. In Provinciale Staten hebben we er vaak aandacht voor gevraagd, alleen hebben we er beperkt invloed op, het is Rijksbeleid. Maar goed, misschien dat alle druk bij elkaar uiteindelijk ook Den Haag heeft doen bewegen, we hadden de indruk dat het nooit zou gaan gebeuren.

Garnalenvisserij

Specifiek de garnalensector is een verhaal apart. Door de PFAS-problematiek is de Westerschelde als visgebied zo goed als gesloten. En door (o.a. Zeeuwse) natuurorganisaties wordt momenteel de gedoogvergunning aangevochten die de garnalenvissers hebben ontvangen van Den Haag om nog te mogen vissen voor de Zeeuwse en Hollandse kust. De definitieve vergunning wacht op juiste stikstofberekeningen, iets waar we ons al geruime tijd over verbazen. In 2020 is er al een motie van o.a. de SGP aangenomen in Provinciale Staten om iets te doen aan deze situatie. De garnalenvissers vissen in Natura 2000-gebied (Westerschelde, Voordelta, gebieden voor de kust), maar het is zogenoemd bestaand gebruik. Bij de aanwijzing van Natura 2000-gebieden zou ‘bestaand gebruik’ geen negatieve gevolgen ondervinden, zo is meermaals door diverse overheden gemeld. Inmiddels weten we beter. Niet dat wij tegen het verduurzamen van de garnalenvisvloot zijn. In overleg en met een goed tijdsbestek is daar wat ons betreft altijd over te praten. Wat steekt is dat de zeescheepvaart in diezelfde Natura 2000-gebieden nog steeds toeneemt. En dat daar nauwelijks eisen gesteld worden aan de uitstoot. Terwijl we allemaal wel eens zien welke pluimen er op deze schepen staan. Als je al wilt kijken naar de uitstoot in Natura 2000-gebieden, kijk dan naar alles wat er doorheen vaart. Dan vallen die paar garnalenkottertjes in het niet bij de rest. Maar toch, daar ligt wel de focus op.

Deze onderwerpen, en nog veel meer andere onderwerpen houden ons elke week bezig. Denk aan: binnenvaart, midden- en kleinbedrijf, PZEM, North Sea Ports, woningbouw, woningen voor statushouders, zoet water, landbouw, mobiliteit, openbaar vervoer, cultuurbeleid, flora- en faunabeheer, toezicht op BRZO (milieugevaarlijke) bedrijven, etc. etc. Ook hierover is veel op onze website te vinden!

Wilt u ons wekelijks volgen: volg ons dan ook op Facebook en Instagram, waar we veel kort verslag doen van onze activiteiten.
En wilt u ons persoonlijk spreken? Kom naar een van de verkiezingsbijeenkomsten of neem contact op met de fractie!

Hartelijke groet,
Joan van Burg